
Nieuwe krachten
Het schooljaar start op en de kans is groot dat je nieuwe collega’s verwelkomt. De kans is ook groot dat nieuwe leidinggevenden hun positie innemen.

Steen, papier, schaar
Onlangs stond ik met 6 meiden op de camping. Ze gingen met z’n allen in de voortent van onze kampeerbus slapen. De tent was net

Professionaliseringskloof?
Onlangs had ik een inzicht dat me flink over mijn werk deed nadenken. André Koffeman (UvA) presenteerde de uitkomsten van zijn onderzoek naar de leergangen,

Gin tonic voor 1,50
Het is zaterdagmiddag wanneer de drankjes als limonade over de toonbank gaan. De zon schijnt. Voetbal staat aan. Het oude mannetje achter de bar neemt

Witte vakantie
Wanneer wij op vakantie gaan, hebben we slechts een grove outline in ons hoofd. We weten het land en het vervoersmiddel. Verder is er niks

Hoe polarisatie werkt.
Gisteren waren we getuige van een ongekende ontknoping in de Formule 1. Dat zal weinig mensen ontgaan zijn. Er gebeurde in de laatste fase van

Van aanspreken naar uitspreken
Op veel scholen leeft al heel lang de behoefte dat we elkaar meer gaan aanspreken, maar het lukt telkens niet om deze aanspreekcultuur met elkaar

Publicatie in De Nieuwe Meso
Een publicatie in De Nieuwe Meso i.s.m. Marco Snoek en Simon Verwer over het ontwikkelen en delen van leiderschap van leraren.

Onze indulgent mind
De meivakantie is begonnen. De knop mag eindelijk om. Na een extreem heftige periode van hybride onderwijs, quarantaines en korte lontjes weten leraren, schoolleiders en

Shared leadership m/v: van individu naar partnerschap
Vraag een willekeurige groep mensen wat goed leiderschap is en je krijgt een schaap met 5 poten. Men verwacht van een leider autonomie en verbinding,

Vernieuwingen in de brugklas halen zelden de bovenbouw
De meeste vernieuwingen op scholen starten in de brugklas, zoals millennium skills, coachend mentoraat of laptops. De brugklasser is vaak proefpersoon. Tegen de tijd dat

Leidinggevenden hebben een brede opgave als het om ontwikkeling gaat
Cruciale rol leidinggevende Leidinggevenden met team- en personeelsverantwoordelijkheid spelen een cruciale rol in het realiseren van kwalitatief goed onderwijs.[1] Zij bevinden zich op het snijvlak

Schoolleiders die innoveren, nemen vaak een onduidelijke positie in.
Dit inzicht kreeg ik een paar jaar geleden tijdens de eerste bijeenkomst van het Leernetwerk Verbindend Vernieuwen. Aangezien dit inzicht nog steeds actueel is, is

Opleiden op Curaçao (3): een groot probleem achter een ogenschijnlijk kleine bevinding
Wanneer ik in het kader van een opdracht over visieontwikkeling de deelnemers vraag om hun “why” van iets wat ze teweeg willen brengen aan de

Opleiden in Curacao (2): Papiemento
“Bon dia!” zeg ik wanneer ik de dag start met de groep adjuncten en directeuren van basisscholen in Curaçao. “Bon dia!” beantwoorden zij in koor.