Soms
wanneer ik iets meemaak in mijn werk, een nieuw inzicht heb of interessante kennis tegenkom, deel ik dat hier.

Professionaliseringskloof?
Onlangs had ik een inzicht dat me flink over mijn werk deed nadenken. André Koffeman (UvA) presenteerde de uitkomsten van zijn onderzoek naar de leergangen, die wij voor de Amsterdams Taskforce Lerarentekort hadden ontwikkeld in het kader van behoud van leraren in het onderwijs. (Project Leraar Kleurrijk Beroep) Het onderzoek

Gin tonic voor 1,50
Het is zaterdagmiddag wanneer de drankjes als limonade over de toonbank gaan. De zon schijnt. Voetbal staat aan. Het oude mannetje achter de bar neemt de tijd en schilt een stukje citroenschil voor het volgende glas. We rekenen drie euro af voor twee gin tonic en gaan in een hoekje

Witte vakantie
Wanneer wij op vakantie gaan, hebben we slechts een grove outline in ons hoofd. We weten het land en het vervoersmiddel. Verder is er niks geboekt. Het programma is blanco. Het nadeel is misschien dat we geen voorpret hebben over de bestemming, maar het voordeel is dat we nauwelijks teleurgesteld

Hoe polarisatie werkt.
Gisteren waren we getuige van een ongekende ontknoping in de Formule 1. Dat zal weinig mensen ontgaan zijn. Er gebeurde in de laatste fase van het seizoen en in de laatste fase van de wedstijd ontzettend veel, waar nog lang over nagepraat wordt. Daarbij valt één ding op: er is

Van aanspreken naar uitspreken
Op veel scholen leeft al heel lang de behoefte dat we elkaar meer gaan aanspreken, maar het lukt telkens niet om deze aanspreekcultuur met elkaar te creëren. Hoe dat komt? We richten ons teveel op een individugerichte benadering. Het wordt tijd om een collectieve invalshoek te nemen. Aanspreken Iemand aanspreken

Publicatie in De Nieuwe Meso
Een publicatie in De Nieuwe Meso i.s.m. Marco Snoek en Simon Verwer over het ontwikkelen en delen van leiderschap van leraren.