Gin tonic voor 1,50

Het is zaterdagmiddag wanneer de drankjes als limonade over de toonbank gaan. De zon schijnt.  Voetbal staat aan. Het oude mannetje achter de bar neemt de tijd en schilt een stukje citroenschil voor het volgende glas.

We rekenen drie euro af voor twee gin tonic en gaan in een hoekje zitten. De locals hebben het druk met elkaar. Wij zijn toeristen en toeschouwers.

Ik voel me een beetje een indringer en denk aan het bordje bij de parkeerplaats met daarop in verweerde letters locals only, maar niemand trekt zich wat van ons aan.

Dit oude Portugese vissersstadje is nu nog rauw en authentiek, maar belooft binnen tien jaar een surfwahala te worden. En dan rijst al snel de vraag: wie gaat daarvan profiteren? De verhoudingen tussen locals en toeristen zouden dan wel eens een nieuwe dimensie kunnen krijgen.

Zo gaat dat ook in organisaties. Wij-zij dynamiek is er altijd. Daar is niks mis mee. Maar door veranderingen kunnen de verhoudingen veranderen en kan de wij-zij dynamiek een gevoelskwestie worden. ‘Idealisten’ staan op en partijen staan ineens tegenover elkaar. Niet omdat we zo verschillend zijn, maar juist omdat we in essentie hetzelfde willen. 

Meestal is een conflict de aanleiding, de polarisatie doet de rest. Onze neiging is vervolgens om  onze vaardigheden over conflicthantering toe te passen. Helaas, bij polarisatie maak je het dan juist erger.

In Omgaan met Polariteiten leer je deze dynamieken doorzien en ontdek je welke rollen je hier in kunt nemen, want in het veld van polarisatie is er geen ontkomen aan.

De module start op de 26 okt 2022 en inschrijven kan via https://learnovate.nl/academy/omgaan-met-polariteiten/

Wat staat er over 10 jaar op de plek van het barretje? Een hippe surftent? Wie zal het zeggen. Een gin tonic voor 1.50 is dan waarschijnlijk verleden tijd.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven